Privata tjänsteproducentens egenkontrollanmälan

Tjänsteproducenten ska trots sekretessbestämmelserna omedelbart underrätta tjänsteanordnaren och tillsynsmyndigheten om sådana missförhållanden som framkommer i tjänsteproducentens egen eller dennes underleverantörs verksamhet och som i väsentlig grad äventyrar klient- och patientsäkerheten samt om händelser, skador eller tillbud där klient- och patientsäkerheten har äventyrats allvarligt och om andra sådana brister som tjänsteproducenten inte har förmått eller inte förmår åtgärda genom egenkontroll.

En person som ingår i tjänsteproducentens personal eller arbetar med motsvarande uppgifter i ett uppdragsförhållande eller som underleverantör ska trots sekretessbestämmelserna utan dröjsmål underrätta ansvarspersonen för tjänsteenheten eller någon annan person som ansvarar för övervakning av verksamheten, om han eller hon i sina uppgifter upptäcker eller får kännedom om ett missförhållande eller en uppenbar risk för ett missförhållande vid tillhandahållandet av socialvård och hälso- och sjukvård för klienten eller patienten eller upptäcker eller får kännedom om en lagstridighet av annat slag. (Lag om tillsynen över social- och hälsovården 741/2023, 29 §).

Egenkontrollanmälan kan göras antingen av tjänsteproducentens enhetschef/den person som ansvarar för tjänsterna eller den person som ingår i tjänsteproducentens personal.

Obligatoriska fält markerade med asterisk (*)

Datum: 19.7.2025

Servicebransch *


Tjänsteproducentens FO-nummer *

Tjänsteproducentens namn *

Tjänsteproducentens tjänsteenhet/tjänstepunkt där händelsen skedde *

Tjänsteenhetens adress där händelsen skedde *

Tidpunkt för händelsen (d.m.åååå) *

Typ av händelse, som anmälan berör *


*


 

*

Har någon redan informerats om händelsen (t.ex. klient/patient, anhörig/närstående, serviceanordnare, samarbetspartner, polis, tillsynsmyndighet eller någon annan)? *


*

Arbetstitel *

Telefonnummer *

E-postadress *

 

Den anmälan om egenkontroll som du har skickat kommer att vidarebefordras till enheten för kvalitet, säkerhet och tillsyn i Österbottens välfärdsområde för kännedom.

Efter mottagandet av anmälan kommer tillsynen att kontakta dig eller din tjänsteenhet inom ett till två (1-2) dygn efter mottagandet av anmälan eller senast den första arbetsdagen efter händelsen.

Tillsynen meddelar de personer som ansvarar för att organisera tjänsten inom välfärdsområdet och till regionförvaltningsverket (RFV), om inte de redan har underrättats.

Eventuella utrednings- och uppföljningsåtgärder som händelsen kräver kommer man överens om i samband med kontakten.

Med vänliga hälsningar,
Österbottens välfärdsområde
Kvalitet, säkerhet och tillsyn